Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Friday, January 22, 2010

~paDamu ku berserah~

..............tika tahajjud datang mengejutku, aku tersedar...dan terus aku bertemu Dia......aku rindukanNya...
rindu padaNya tak dapat dibendung lagi...kasih padaNya yang sebenarnya Maha Pengasih...Ya Rahman...
ku korbankan masa tidur yang tidak seberapa untuk bertemuNya yang Maha Penyayang...Ya Rahim...
di saat insan-insan lain yang dibuai keenakan malam, aku terus menatap kekasihku yang Maha Pencinta...Ya Wadud...
Dia kekasihku yang Maha Agung...Ya A'dzim.....yang tidak pernah sedikit pun membiarkan aku lemah longlai....
yang tidak pernah membebankanku walaupun aku berjuta kali melupakanNya...
"Allah tidak membebankan seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya" [Al-Baqarah: 286]

walaupun dulu diri ini pernah mengalpakanNya, melakukan maksiat terang-terangan dihadapanNya, membelakangkanNya
dalam pelbagai hal....hanyut dengan kenikmatan dunia yang 1...aku lupa akan nikmatMu yang 99 lagi....
"sesungguhnya Allah Yang Maha Gagah (Ya Jabbar Ya Qahhar) lagi Maha Tinggi (Ya Majid) mempunyai 100 rahmat, dan 1 daripada
bahagian rahmatNya itulah yang diberikan kepada makhluknya di dunia, manakala baki 99 rahmatNya yang lain adalah
untuk hari akhirat iaitu kepada hamba-hambaNya yang beriman" [HR Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ibnu Majah]

kini ku tahu, Kau-lah sebenar-benar kekasihku kerana Kau menyedarkanku bahawa tiada yang lebih-lebih utama dariMu...
kerana Kau tetap menerimaku walaupun bermacam-macam hal yang telah aku lakukan...Kau masih memberikanku ruang dan
peluang untuk bersamaMu walaupun Kau punya hak untuk menghancurkanku, membiarkan aku terus hanyut leka dibuai kenikmatan
dunia yang sementara ini...sesungguhnya Kau-lah Yang Maha Memberi Perlindungan...Ya Muhaimin...

termanggu aku seketika tatkala terkenangkan masa silamku...Kau mampu untuk menarik nyawaku ketika aku tenggelam
dan hanyut dalam duniaku...namun kau membiarkan ku terus hidup menghirup udara ciptaanMu sehinggakan berpeluang untuk memohon
ampun dariMu Yang Maha Pengampun..Ya Ghaffar...sesungguhnya itulah bukti cintaMu terhadapku...

Ya Allah Pemilik cinta, kasih dan rinduku...ampunkan dosaku........................................
dosaku yang menggunung tinggi...namun ku tahu keampunanMu adalah lebih dari sehamparan lautan yang luas.....


Munajat taubat sebagai kunci syurga-Mu....

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan selawat kepada Rasulullah dan keluarganya

Rabbku,
Kesalahan telah menutupku dengan pakaian kehinaan
Perpisahan dengan-Mu telah membungkusku dengan jubah kerendahan
Besarnya dosaku telah mematikan hatiku
Hidupkan aku dengan ampunan-Mu
Wahai Cita dan Dambaanku
Wahai Ingin dan Harapanku

Demi keagungan-Mu
Tidak kudapatkan pengampunan dosaku selain-Mu
Tidak kulihat penyembuhan lukaku selain-Mu
Aku pasrah berserah pada-Mu
Aku tunduk bersimpuh pada-Mu

Jika Kau usir aku dari pintu-Mu
kepada siapa lagi aku bernaung
Jika Kau tolak aku dari sisi-Mu
kepada siapa lagi aku berlindung
Celaka sudah diriku
lantaran aib dan celaku
Malang benar aku
kerana kejijikan dan kejahatanku

Aku bermohon pada-Mu
Wahai Pengampun dosa yang besar
Wahai Penyembuh tulang yang patah
Anugerahkan padaku penghancur dosa
Tutuplah untukku pembongkar cela
Jangan lewatkan aku, di hari Kiamat, dari sejuknya ampunan maghfirah- Mu
Jangan tinggalkan aku dari indahnya maaf dan penghapusan-Mu

Ilahi,
naungi dosa-dosaku dengan awan rahmat-Mu
curahi cela-celaku dengan hujan kasih-Mu

Ilahi,
Kepada siapa lagi hamba yang lari kecuali pada Mawlanya
Adakah selain Dia yang melindunginya dari murka-Nya

Ilahi,
Sekiranya sesal atas dosa itu taubat
Sungguh, demi keagungan-Mu, aku ini orang yang menyesal
Sekiranya istighfar itu penghapus dosa
Sungguh, kepada-Mu aku ini beristighfar

Ilahi,
dengan kudrat-Mu ampuni aku
dengan kasih-Mu maafkan aku
dengan ilmu-Mu sayangi aku

Ilahi,
Engkaulah yang membuka pintu menuju maaf-Mu kepada hamba-hamba-Mu
Kau namai itu taubat
Engkau berfirman: "Bertaubatlah taubat yang nashuha! [At-Tahrim:8]

Wahai Yang Menjawab pengaduan orang yang berduka
Wahai Pelepas derita
Wahai Penabur kurnia
Wahai Yang Maha Mengetahui rahsia
Wahai Yang Paling Indah dalam menutup cela
Aku memohon pertolongan dengan kurnia dan kebaikan-Mu
Aku bertawassul dengan kemuliaan dan kasih-Mu
Perkenankan doaku, jangan kecewakan harapanku
Terimalah taubatku, hapuskan kesalahanku dengan kurnia dan rahmat-Mu
Wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi.....



tatkala alunan "nasuha" oleh mestica berdendangan...ku terus mencurahkan titisan air mata meratapi dosa-dosa yang lalu...
pintaku moga dosa-dosa itu terus lenyap seperti terbangan debu dengan keizinanMu Ya Allah...Ya Rabbi...Ya Ilahi...

PadaMu ku serah segala
Harta sepenuh jiwa raga
Hanya Kau yang Maha Pemurah
Meredakan hati yang gundah
Ya Allah
PadaMu ku curah segala
Perasaan yang melara
Engkaulah yang punyai cinta
Membawaku ke puncak nasuha
Ku kesali kealpaan diriku
Ku tangisi kesilapan lalu
Walaupun sekali
Tak kan aku ulangi
Ya Allah Tuhanku
Bantulah hambaMu
Jangan biarkan diriku
Terus dibelenggu
Ampuni dosaku
Terangi hatiku
Izinkanku kembali
Ke jalan redhaMu
Tiada lain yang ku harap
Hanya kasih sayangMu Tuhan
Membawaku ke rimbun keampunan
Ya Allah
PadaMu ku serah segala....


Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

~artikel ini telah di ambil drp seorang shbatku..~

No comments: