Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, January 23, 2010

~aPa itU kaSih SaYang...~

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kpd guru. ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

pelajar : cikgu, macamne kita nk pilih seseorang yg terbaik sbg org yg paling kita syg? mcmne juga ksih syg itu nk berkekalan?


ckgu : ok,kamu ikut ape yg sy suruh. kamu pergi ke padang. kamu brjalan di atas rumput, smbil memndg rumput di depn kmu. pilih yg plig cntk,tnp menoleh ke belakg lagi walau sekali. dah ptik rmput yg pling cntik, bw ke kels.
apbla pljr trsebt pulg ke kelas, xda sehelai rumput pun di tgnnya. ckgu brtanya , ‘knp xda rmput yg dipilih?


pelajar mnjwb: td mse sy berjalan sy crilah rmput yg pling cntik.Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik,maka saya pun terus berjalan kedepan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi.Tp sampai dipenghujung padang,saya tak jumpa pun yang paling cantik.Mungkin ada diantara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik.Tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh kebelakang semula,jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.


Cikgu:”ya,itulah jawapannya .maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorag yang kita sayang,janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu.Kita sepatutnya menghargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya.Jangan kita menoleh kebelakang lagi kerana yang berlaku tetap sudah berlaku.Semoga yang berlalu tidak berulang lagi dan ingatlah orang yang paling sayang itulah yang paling cantik dan paling baik mahupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik.

No comments: