Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 6, 2011

~ALFUN MABRUK! Tika nikmat dtg menyinggah~


*ALLAH MATLAMAT UTAMA*


Kau mesti mulakan langkah ini.,,Bukan sekali tapi berkali-kali, Jangan berputus asa walaupun kadangkala kau kecundang sekali sekala atau berkali-kali. Mulakan langkah tanpa mengalah walaupun jatuh berulang-ulang kali..Sesungguhnya ALLAH tidak akan jemu dan bosan untuk menerima hamba yang terus melangkah kepada-NYA walaupun secara merangkak-rangkak.

Peganglah janji ALLAH ini:
“barang siapa yang bersungguh-sungguh di jalan KAMI, pasti akan kami tunjukkan jalan-jalan KAMI”
(AL-QURAN)



ALHAMDULILLAH<..diberi ruang dan nafas, untuk hidup di atas pentas dunia ini,,Alhamdulillah,,kesyukuran ku rafa’kan hanya buatMU RABBUL IZZATI, kerana masih lagi memberi diri ini kesempatan untuk meraih nikmat IMAN dan ISLAM,,Subhanallah! Jika, bukan kerana Kasih Sayang-MU Tuhan, sudah pasti,,aku semakin hanyut dalam arus tribulasi yang sememangnya,menggiurkan buat insan bergelar hamba…


Syukurillah,,Result semester lepas sudah pun keluar,,:) sebelum dapat keputusan, hati gelisah tidak menentu, jiwa kacau bagai sedang bercinta.. selepas dapat result,,xhenti2 memuji RABBI,,atas kejayaan yg diperoleh,,namun,,maafkan aku ya ALLAH,,saat hati bersyukur,masih ade lagi,ruang di dalam jiwa yang menidakkan kesyukuran itu,,Astaqfirullah hal adzhim..


Semasa result dipaparkan,,mata ini, mencari-cari angka giliran dan no kad pengenalan,,huu..xsabar-sabar ada,,berdebar-debar lagilah ada,,hehe,,bila da tahu keputusan,,bibir mengungkap kalimah syukur xterhingga,,namun, hati mengatakan( YA ALLAH,,kenapa xdapat 3.9 ke atas??) Astagfirullah hal adzhim,,lantas aku berlari meninggalkan papan board dan menuju ke masjid,,hati ini perlu dibersihkan dan dihukum!!!


Selagi ada harapan, selagi itulah ada perjuangan. Dan selagi ada perjuangan selagi itulah peluanguntuk menang sentiasa ada. Keep hope a life!..sentiasa hidupkan harapan. Harapan itulah tali hayat pada kehidupan. Tewas dalam pertempuran tidak bererti tewas dalam peperangan. Ingat pesan orang bijaksana: “orang yang menang sesungguhnya lebih banyak merasai kegagalan daripada orang yang gagal


Jadinya, kalau nk yang terbaik,kita perlu lakukan yang terbaik,,!!kalau setakat study main2, homework xsiap, presntasion, mcm kelam kabut, xde isi yang disampaikan, tyme wat pengajaran makro n mikro, main2 xbersedia ngn segala peralatan,(wat lecturer pandang dgn pandangan penuh bermakna,,huu) ha,,asgmnt ,lewat hantar dr tarikh yg ditetapkan, kuliah asyik2 xhadir,,tyme kuliah waktu petang jer,,mesti sakit perut,,tyme sakit perut jer,,mesti waktu petang,, ha,,jangan haraplah nk capai kejayaan tu,,,(garang x??huu) ALLAH pun,xnak bagi, free2 kejayaan tu,,kalau diri sendiri xberusaha,kawan-kawan...


Erm,tapi, bagi yang da berusaha bersungguh, namun,,kejayaan jua bukan miliknya,,jangan bersedih,,,LA TAHZAN, duhai diri…teruskan berusaha dan berdoalah,,bukankah kita dianjurkan untuk berdoa. Bukankah dalam doa, kita pinta yang baik-baik dan pinta dijauhkan daripada yang buruk? Antara adab berdoa yang sangat penting ialah bersangka baik yang doa kita akan dimakbulkan oleh ALLAH..jangan sekali-kali teragak-agak dalam berdoa. Bolak-balik hati perlu dikawal. Jangan ada rasa ragu apakah doa kita akan diperkenankan atau tidak..tetapi katakana panda hati INSYAALLAH, doaku akan diperkenankan.


(pohonlah pada DIA,,,)


(DIA mengikut sangkaan Hamba-NYA)

Oleh itu,,wahai sahabat sekalian, tika ujian menimpamu,,maka bersyukurlah,,itu bukti ALLAH cinta kepadamu,,tika nikmat datang menyinggah, jua bersyukurlah,,sebagai imbal balas,,ALLAH bg menguji keimananmu,,,teruskan berusaha bagi membentuk diri menjadi MUROBBI SEJATI,,di hadapanmu terhampar sebuah bebanan dan tanggungjawab yang berat yang perlu kau galas,demi UMMAH dan meraih MARDHOTILLAHI…ingatlah,,berjaya nyer,,ank didik kita,,adalah jika,kita berjaya menerapkan nilai-nilai ISLAM dalam diri mereka.. teruskan menuntut ilmu, agar dapat menampung diri, juga, membantu mereka di luar sana yang sememangnya memerlukan pertolongan..


Dikesempatan ini juga,,syauqatuliman, nak ucapkan,,ALFUN MABRUK!! Kepada sahabt2 yang meraih kejayaan yang cemerlang,,sebar2kan lah ilmu itu,,agar dapat dimanfaatkan bersama…syauqatuliman, enti perlu MUMTAZ!! Demi UMMAH!

4 comments:

murabbi said...

alhamdulillah..
alf mbruk ya ukht!!
hum..truskn mnulis yg brmnfaat ye...
;)
slmat mnruskan sem baru!

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

tanea ustzh~kenyet3. . .

nurul farehah binti Hussin said...

murabbi:)

alfun mabruk juga wat awak!:)..sy tahu,,awak tentu mabruk gak! yg penting ilmu yg kita ada,,dpt di amalkan,,n sentiasa upgrade ilmu:)
may ALLAH endows our heart,,juz to get mardhotillahi:)..ameen

slmt menruskan sem baru jugak!:) mai la,,kmpus sy t,,hee

nurul farehah binti Hussin said...

wani!!=)..tahneah gak,,hee,,jom men sep2,,:)..

papepun nikmt n ujian yg datang menyinggah,,jgn lupa sujud syukur:)..

anyway,,insyaALlah,,arfi balik malaysia t,,:)