Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, September 15, 2010

Tika aku melabuhkan tirai dunia....


Indahnya kepekatan malam, menghuraikan keagungan ciptaan Tuhan yang Maha Esa, [subhanallah] menggamitkan segala rindu yang terpendam jauh di lubuk hati. Tat kala hati berkata-kata sendiri, ada mutiara mengalir di pipi. Ntah mengapa hilang sudah kesabaran air mata ini untuk bertahan dari menitis. Andai masih ada kekuatan dalam diri, akan ku pendam segalanya sendiri dan biarlah hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui. Kadang-kala, hati ini bagai diketuk-ketuk dengan sesuatu hingga ianya dibiarkan bicara sendiri


 

Selalu ingat pesan Ustazah [insan yang selalu menghiburkan hati yang selalu menangis sendiri, walau hanya seorang ustahz namun dia selalu memberikan nasihat persis seorang kakak yang menuntun langkah adiknya yang baru bertatih]"adik, kadang-kala biarkan hati berbicara, usah biarkan ianya diam sendiri hingga merosakkan tubuh yang memerlukan sokongan hati. Andai hati selalu mengingatiNya, maka Dia akan selalu ingat pd hambaNya walaupun hambaNya sering melupakanNya. Selangkah kita dekat kepadaNya, 1000 langkah dia hampir dengan kita. Ustaahz tahu, adik bukan seorang yang tabah kerana air mata adik mengalir bagaikan tiada erti.

Sebenarnya, air mata itu tidak perlu dihabiskan dalam masa sehari. Simpan pula untuk esok, masih ada esok untuk menangisi segala penyesalan kepadaNya, mmg indah bila air mata itu mengalir keranaNya tapi usahlah berduka kerana mungkin esok, kita akan bertemu kekasih kita [Muhammad s.a.w], menangislah sepuas hati dan biarlah hati berbicara. Ustaz tahu, adik ustaz yang ni terlalu sukar untuk menceritakan sesuatu tapi yakinlah, serahkan segala pengaduan kita kepadaNya. Dia memberikan sesuatu 'hadiah' [masalah/dugaan] untuk memberikan kekuatan kpd kita.
"

Ya Allah, kiranya Engkau mengetahui hasrat hatiku, perkenankan ia agar hati ini kembali seperti sedia kala, izinkan hambaMu berlabuh ditiraiMu. Bila sesuatu itu datang, ia pasti pergi. Walid jua selalu ingatkan, "
yang hidup pasti mati, yang mati akan dihidupkan kembali. Maka rebutlah 5 perkara utama; sihat sblm sakit, lapang sblm sempit, muda sblm tua, kaya sblm miskin, hidup sebelum mati. Bila sesuatu musibah itu melanda seseorang, maka Allah lah tempat pengaduan yang paling aula. Dari Allah kita dtg dan kepadaNyalah kita akan kembali…" 

# biarlah catatan ini terhenti disini dan biarlah hati ini terus bermonolog sendiri hingga ada manusia yang berjaya menawan apa yg terbuku dihati. Sabarlah hati… :wink:

*"Apabila badan itu menderita sakit, maka tidak berguna makanan, minuman, tidur dan rehat. Demikian jua pada hati, (apabila telah ditimpa oleh 
cinta dunia) maka tiap nasihat itu tdk memberikan manfaat kepadanya –Malik bin Dinar-


 


 

Buat sahabat2 dan teman yang ana kasihi sekalian……….


 

Kenapa ya,,,,

apabila hati merindui ILLAHI,

hati lantas akan teringatkan kamu,

aku kira mungkin ini tanda cinta..

cinta yang benar-benar didasari ukhwah islamiyah...

dan terjalin kerana mengharapkan redhaNYA..


 

alangkah indahnya ukhwah ini ..

andai kita berjauhan..

tapi saling mengingati dalam setiap doa kita..


 

aku kira,,

kamu memang seorang sahabat yang solehah, ..

kerana itu,,apabila hati ingin dekat pada Allah..

hati juga ,merindukan kamu,,

rasa ingin dekat dengan kamu selalu,


 

Duhai saudaraku,,yang mulia,,

jangan pinggirkan aku…

Tika aku alpa,,, kamu ingatkanlah..

Tika aku lemah,kamu kuatkanlah..t

terima kasih untuk segalanya,,

moga aku dan kamu,,

istiqomah dalam mencari redha dan rahmat Allah,,,,


 

sayang kamu semua!!FILLAHI,,

………………

3 comments:

Anonymous said...

Hi bole blas kt email sy x?akubillionaire@h..

Anonymous said...

Hi bole minta email awak

nurul farehah binti Hussin said...

untuk ape yer,,nak emel sy..