Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, May 19, 2010

INI JALANKU..




BismiLLah hirRahma nirrahim,,,saat kalam menyinggah minda...


“Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu” (Imam Nawawi)

Kiranya tiada cinta insani untukku, cukuplah cinta Allah penyuluh hidupku..

Moga kelak akan ada cinta untukku daripada insan yang mencintai Allah sebagaimana cintaku terhadapNya..

em,,baru-baru ni,,saya mendekati,,seorang sahabatku,,yang saya rasa sangat unik,cukuplah saya perkenalkan dia sebagai ika, Dari pertemuan kami, saya dapat tau yang dia memakai niqab. saya minta pendapat dia tentang pemakaian niqab tanpa keizinan parents. Katanya, dia juga memakai niqab tanpa keizinan parents. Pada awalnya, parents dia agak kuat menentang, tapi lama-kelamaan mereka dah jadi terbiasa dengan kehadiran ika berniqab. ika cakap:

“tdk ada ketaatan pada makhluk bila bertentangan dgn syariat.”

“tidak ada yg setuju dalam keluarga saya, tetapi saya yang bekeras ingin tetap pakai hingga sekarang”

“dr pengalaman sy dan tmn2 lama2 mrka boleh menerima juga”


My parents pun tak izinkan saya pakai niqab… Dah banyak kali saya minta izin. Until now. Mama dan abah cakap, “Kalau nak pakai, pakai lepas dah kahwin nanti kalau husband izinkan.”

Then lepas sembang-sembang dengan ika, saya decide lepas ni kalau mama dan abah still tak izinkan saya pakai, saya still nk pkai. Tetiba saya teringat nasihat dari seorang sahabat saya. Katanya aku perlu minta izin mama dan abah, takut nanti saya buat dosa yang lebih besar iaitu tidak taat pada ibu bapa. Na’uzubillah… saya belek-belek semula buku Kepten Hafiz Firdaus yang berjudul “Wahai Ibu! Wahai Ayah!” (buku niy,,saya beli masa tingkatan 4,,waktu tu,,p UIA,,ada program) ;) hee.

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. [al-Isra' 17:23]

Katakanlah: “Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa.” [al-An'aam 6:151]


Ayat-ayat di atas memerintahkan kita mentauhidkan Allah SWT dan berbuat baik kepada ibu bapa. Ini menunjukkan betapa pentingnya tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa. Jika tuntutan ini “biasa” sahaja, nescaya Allah tidak akan meletakkannya selepas perintah mentauhidkan-Nya. Rasulullah SAW bersabda:

“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” (HR al-Tirmizi)

Hadith ini menunjukkan hubungan antara kaitan anak dengan ibu bapa mempunyai kaitan dengan hubungannya kepada Allah. Ini tidak bermaksud kita boleh membuat maksiat kepada Allah dengan tujuan untuk berbuat baik kepada ibu bapa. Seorang Muslim wajib mendengar dan taat dalam perkara yang disukai mahupun yang dibenci selagimana ia tidak melibatkan maksiat kepada Allah SWT. Jika disuruh melakukan maksiat, maka tidak perlu kita mendengar dan tidak perlu taat padanya.


Sebagai anak, kita wajib meminta izin ibu bapa sekalipun dalam urusan agama. Terdapat hadith Nabi SAW yang menceritakan tentang seorang lelaki dari Yaman yang berhijrah kepada Rasulullah SAW untuk berjihad. Baginda bertanya kepada lelaki tersebut adakah ibu bapanya mengizinkannnya untuk berjihad. Dan Baginda menyuruh lelaki tersebut pulang meminta izin mereka, jika diizinkan maka berjihadlah tetapi jika tidak maka berbuat baiklah kepada mereka. (hasan sahih dari Shahih Sunan Abu Daud).

Nak berjihad pun Nabi suruh minta izin dengan parents, inikan pula diri ini yang nk pakai niqab… Hmm, hopefully suatu hari nanti parents izinkan…



tapi..lepas fikir2,wat pertimbangan akal,,mohon petunjuk dr Allah,,saya benar2 belum mampu lagi,,apa yang saya mampu di saat ini ialah,,niqob hati dulu,,ya Allah,,ENgKau Maha Mengetahui segalan2nya,,syauqatul iman,,bangga melihat,,sahabat2 yang mampu istiqomah,,dengan pemakaian niqob,,mabruk kalian!,,,saya bangga menumpang teduhan rahmat bersama-sama kalian,..

,xtahula,,kalau2 kali terakhir,,diri ini,,memakai niqob,,masa ni,,p KISAS,,bersama sahabat yang disayangi,,waktu niy pun,,mama dan abah xbagi,sedihnya:(
Allah,,,berilah aku kekuatan,,,amin2,,,DUHAI SYAUQATUL IMAN,,PERSIAPKAN DIRIMU UNTUK MENYUCIKAN JIWAMU,,,mungkin Allah,,beLum memilih diri ini,,atau,,mgkin,,diri ini,,sememangnya,,tidak layak,,,,RABBI..*sigh*


actually, saya suke sgt tengok muslimah-muslimah berniqob ni...suke sangat...sangat berimpian untuk merasai perasaan mengenakannya one day soon...hehe..saya pon ada beberapa teman-teman mujahidah berniqob nie...soo..lagilah cemburu bila tengok mereka nie....hehe...apepun, pandangan peribadi saya...disebabkan menabir wajah nie tak wajib....tak perlulah nak buat kalau sekiranya ada mendatangkan kesusahan untuk diri...contohnya...dalam kalangan family...yelah, bukan semua orang boleh terima kan...macam ade seorang ustaz nie cakap...dahulukan apa yg lebih utama....maksudnya dalam menjaga hubungan baik sesama ahli keluarga...hehe..tapi ada je caranya kalau memang dah berniat nak pakai..=)

lagipun, bila difikir-fikir..best sgt kalau pakai purdah nie...yelah, dalam zaman manusia yg penuh kefasadan ni...cthnye...kalau kita pergi tempat-tempat yg sesak dengan org...dalam LRT ke...kat pesta buku tahunan cam yg selalu buat kat PWTC tu...waaaa~~mesti rasa selamat je kan...urmm...cumanya ada sesetengah org berpendapat kalau nak pakai purdah nie..kene baikkan dlu bab yg len2....saya pon duk pikir-pikir jugak pasal nie..btl ke???then....SERIKANDI UMAR yang dikasihi post pasal nie....

http://serikandiumar93.blogspot.com/2010/05/purdah-bukan- penghalang.html

hehe...ALHAMDULILLAH...terjawab segala persoalan...moga KAU permudahkan segalanya YA ALLAH...=)

7 comments:

rosamajid said...

Salam adikku farehah..

Moga Allah permudahkan jalan kita untuk men'niqab'kan dulu hati-hati kita. Moga satu hari nanti Allah mengilham dan mempermudahkan kita untuk istiqomah dengan niqab. Mulakan dengan menjaga hati dahulu, kemudian kita akan beralih pada step seterusnya, iaitu meniqab'kan wajahmu dari pandangan mata-mata manusia..
cuma sekarang, kita kena niqab dulu mata, mulut dan segala anggota kita dari perbuatan yg tak elok..insya'ALLAH kita boleh..!
moga dipermudahkanNNYA:)

Salam Thabat dalam perjuangan..

nurul farehah binti Hussin said...

wasalam,,ya ukhti Rosi A.M Al-YA'kubiyy...:)

terima ksih ukhti,,atas kalam taujihat itu:),, setuju ngn kata2 akak,,tp,,2 la,,,deep inside my heart,,sy de simpn perasaan nk memakai niqob,,cume,,sy blm punya kekuatan n sokongan,,,;( apa2pun,,sme2,,kita menabir dan meniqob hati ini dulu ya(*_*)hee,,salam imtihan n perjuangan kak!~

Anonymous said...

em,,,seronok2,,bila sy baca post niy..:) moga ukhti istiqomah ya,,dalam melakukan apa sje,,:)

rosamajid said...

insya'ALLAH, sama2 kita menabir diri terlebih dahulu dari perbuatan2 tak baik. Insya'ALLAH, Allah akan pertemukan kita dengan apa yang kita cita-citakan..moga Allah mendengar doa kita..ameen:)

Teruskan berusaha untuk capai CITA-CITAmu itu..moga terus thabat dlm perjalanan kembali pada ILAHI..

arfie said...

inilah jalanku~

"katakanlah (Muhammad, 'inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik"

(12:108)

ni persepsi awal masa baca tajuk ni..
mm.. niqob. iman itu indah...
apapun keputusan awak, kita sokong.. dan memang tiada yang lebih indah dari kenikmatan dalam cintaNya..

nurul farehah binti Hussin said...

ya ukhti arfi:SALAM SYG DR BUMI MALAYSIA,,UNTUK UKHTI DI BUMI JORDAN,,

keinginan kita belum tentu sejalan dengan keinginan allah swt... hanya boleh pasrah ..dan berharap.. yang terpenting apa yang dilakukan adlah yg trbaik... dan apapun hasilnya ..kta harus terima .. walaupun bertolak belakang dengan keinginan kita... tetapi itulah yang terbaik dari allah swt.. buaT kita...< lahu ma fissamawati wal ardi... kepunyaan allah lah smua yg ada di langit dan di bumi....>

doakan sy disini ya,,ku sedang mencari kekuatan,,ALLAH.....*SIGH*

Unknown said...

salam ukhti ku sayang fillah.. moga tidak ada yang serong di setiap derap langkahmu...