Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, April 22, 2010

جيوا-جيوا مريندوءي أخيرة




Kini, ketika dunia sedang menyaksikan penindasan berterusan ke atas umat Islam dan gerakan Islam, kita mengharapkan Allah melahirkan seorang lagi pemimpin Islam seperti Hassan Al Banna.

Tidak adakah seorang dikalangan umat Islam kini yang mampu mengembalikan maruah Islam setelah dirobek-robek oleh Amerika, Britain, Israel, Perancis dan sekutu mereka di Palestin, Afghanistan, Iraq, Mindanao, Checnya, Kashmir dan mencetuskan konspirasi dinegara-negara Asia Tenggara seperti yang berlaku pada hari ini seperti di Selatan Thai, Ambon, Indonesia dan sebagainya.

Sudah tibakah masa yang dijanjikan Allah, apabila umat terdahulu diuji dan dicuba lantas berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah akan datangnya pertolongan Allah?" lalu Allah berfirman: "Ketahuilah, pertolongan Allah semakin hampir.”

Petikan ucapan terakhir Hasan al Bana dalam muktamar dihadapan para pemimpin muslimun yang diadakan di Mekah al Mukaramah:
"wahai saudara-saudara,
Tahukah kamu kenapa kita tertinggal jauh ke belakang dari salafus salih? Sesungguhnya satu sahaja jawapannya dan tiada duanya. Ini kerana kita berpaling dari Al-Qur'an dan tidak melakukan segala apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
Ketahuilah bahawa muslim akan hanya merasa bahagia di alam nyata apabila mereka menjadikan Al-Qura'nul Karim sebagai perlembagaan hidup dan perlembagaan mereka. Terimalah amanat dari aku: "Sesungguhnya Allah tidak akan menolong orang-orang fasik yang berpaling tadah dari agama mereka dan melalui jalan syaitan nir rajim. Di hari kita kembali kepada pangkuan Al-Qur'an dan sunnah yang suci, di hari itulah kita akan melihat pertolongan Allah s.w.t. terpampang di hadapan mata kita."
alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5463213147187717650" />



Hasan al Banna r.a tatkala menjelaskan sifat-sifat peribadi seorang mujadid (pembawa perubahan) mengatakan:

"Aku mampu membayangkan al mujadid itu sebagai seorang laki-laki yang sentiasa membuat persiapannya, menyediakan bekalannya, mampu menguasai fikirannya yang memenuhi segenap sudut jiwanya dan segenap jurusan hatinya, dia sentiasa berfikir, menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap persiapan terus- menerus.
Apabila diseru dia menyahut, apabila dipanggil dia menjawab, pulang dan perginya, perkataan dan bicaranya, kesungguhan dan gurauannya tidak melampaui bidang yang disediakan untuk dirinya. Dia tidak mengambil tugas selain dari yang telah diletakkan oleh kehidupan dan tuntutannya ke atasnya dan berjihad di jalannya.
Kamu dapat membaca pada garis wajahnya dan melihat pada kilauan matanya dan mendengar deru gerakan lidahnya segala yang apa yang bergelora didalam hatinya samada dari hawa yang melekat, kesakitannya yang terpendam, segala keazaman yang benar dan bersungguh-sungguh, cita-cita yang tinggi dan matlamat yang jauh yang sentiasa memenuhi jiwanya."

3 comments:

Anonymous said...

Ukhti, enti mmg hebat...mendambakan cinta seorang mujahid~

nurul farehah binti Hussin said...

اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِيْ مَا لاَ يَعْلَمُوْنَ ، وَلاَ تُؤَاخِذْنِيْ بِمَا يَقُوْلُوْنَ

وَاجْعَلْنِيْ خَيْرًا مِمَّا يَظُنُّوْنَ
... See More
Maksud: Ya Allah, ampunilah aku atas apa yang mereka tidak ketahui, dan jangan Engkau hukumku atas apa yang mereka katakan, dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan.

moga sama2 kita menujuNYA.amin

Ikhwan Mujahid said...

Posting yang bagus dan menambah semangat,'afwan ana mau sedikit meluruskan,ana lihat profil anti masih ada astrologi,padahal itu bukan ajaran islam,dan itu berasal dari kaum musyrikin,serta kalau di turut akan merembet kepada ramalan bintang yang pada hakekatnya itu adalah kesyirikan serta kekafiran yang dapat menyebabkan Murtad.
jangan ikuti orang-orang kafir,serta semua tradisi dan kebiasaanya.