Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, January 26, 2010

Apa iTu Rumah PersiNggaHan?


Barzakh ialah satu alam di antara dunia dan akhirat. selepas seseorang dimatikan hayatnya di alam dunia, dia kan singgah dalam tempuh masa tertentu sebelum dihimpunkan bersama manusia seluruhnya. Di dalam barzakh inilah berlakunya nikmat atau siksa kubur. Roh akan kembali semula ke jasad manusia bagi menerima balasan nikmat atau azab. Allah SWT berfirman maksudnya: "dan dihadapan mereka ada dinding (tempat berkumpul atau tempat perhentian) sehingga sampai hari akhirat" (Surah al-Mu'minun ayat 100)

Dalam kehidupan ini manusia akan menempuhi empat alam, masing-masing merupakan tempat persinggahan dalam meneruskan penggembaraan hidupnya yang akan diakhiri dengan suatu alam iaitu alam akhirat. Alam-alam yang dimaksudkan ialah alam kandungan, alam dunia, alam barzakh dan alam akhirat.

ketika di alam barzakh, ALLAH SWT akan memegang jiwa-jiwa mereka yang telah mati dan akan melepaskannya apabila sampai waktu yang ditentukannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan memegang jiwa orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia menahan jiwa orang yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sehingga waktu yang ditentukan. Ssungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir" (Surah al-Zumar ayat 42)

Hidup di alam barzakh adalah hidup sesudah mati dan sebelum kiamat. Kehidupannya juga bersifat sementara sebelum Allah bangkitkan semula untuk hari pengadilan di Padang Mahsyar.

Seperti yang dinyatakan bahawa di alam barzakh akan berlakunya nikamat dan azab kubur. Siksa kubur itu pasti dan akan dikenakan kepada orang yang kafir, munafik, dan yang melanggar perintah Allah, manakala nikmat hanya khusus untuk orang-orang yang beriman yang memenuhi kehidupan di dunia dengan amal soleh. Maka menjadi tugas orang yang berakal untuk tidak menghabiskan sisa umur dengan mendapatkan kemewahan dunia semata-mata tetapi hendaklah berusaha bagi mendapatkan keselamatan di akhirat kelak.

Sesungguhnya kehidupan di alam barzakh itu adalah perkara-perkara ghaib yang hanya diketahui oleh Allah dan kita sebagai manusia hendaklah mengimaninya. Ini termasuklah perkara-perkara yng berkaitan dengan himpitan-himpitan dan seksaan-seksaan semasa berada di alam tersebut.Nauzubillah,,mudah-mudahan kita semua di selamatkan oleh Allah drp seksaan-seksaan di alam barzakh,,jadi,,,cePat ISTIQFAR wahai diri,,ingatlah,,rumah kata pergi,,kubur kata mari,,sejauh mana pun kita berlari,maut PASTI datang menjemput,,

2 comments:

Unknown said...

mohon share ya asrar qalbu

nurul farehah binti Hussin said...

ye,,silakan,,ilmu Allah,,:)