Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, November 6, 2011

✿Ngomel2,,tp ade intinya..:)✿



(..~raya di perantauan~..)

Assalamualaikum,,sahabat2 yg dicintai kerana Allah,,:) humm,,hari ni da 11 Zulhijjah..Salam Eid Adha dan salam perantauan,saya ucapkan..tahun niy,,raya kat blok Siti Aishah,,a.k.a masjid As-syafie Kampus Pendidikan Islam

sayu,,terasa,,,em,,almaklumlah,,semuanya jauh dimata,,(persis seperti belajar kat luar negara pulop,) hee,,sume,,family berkumpul,,abg ipar lak,,1st tyme beraya di melaka,,lagilah sayu,,suami??isk2,,blum bersuami lagi,,insyaAllah,,sedikit masa lagi,,:) amin2..em,,sahabt2 sekalian,,

Katakan pada diri:

Apakah Allah redha padaku jika sebentar lagi tiba waktunya aku menemuiNya?
Apakah Allah terima rohku jika sebentar lagi aku dipanggil menghadapNya?
Apakah telah dilunaskan hutang-hutangku kepada Allah?
Apakah telah dilunaskan hutang-hutangku kepada makhluk Allah?
Apakah telah aku pohon kemaafan kepada orang yang telah aku zalimi atau orang yang telah aku sakiti hatinya?
Apakah masih ada dosa-dosa yang aku lakukan dan belum aku menyesali akan dosa itu?
Apakah telah aku berusaha buang dan padamkan segala kemaksiatanku dan keaibanku sewaktu zaman jahilku, moga dengan itu tiada lagi dosa yang terus mengalir kepadaku?


yakinkah anda sekalian,,bahawa anda akn terus hidup smpi ke hari esok??sape rse yakin,,silalah angkat tgn!:) ape2pun,,jawapan dalam diri n hati masing2,,:)


em,,gtg,,buku Teknologi dalam pendidikan setia menanti,,doakn,,sy yer shbt2,,insyaAllah hari khamis niy,,10/11-17/11 exam bermula,,imtihan duniawi,,:)insyaAllah,,semua nk najahkan??:) sebab apa? sebb...to fullfil amanat mama n abah kan??:)insyaallah,,berusaha yg terbaik,,n the rest,,biar Allah je yg tentukan,,:)





when studying becomes a burden,
when revision is stressful,
when we geel like giving up and not study our exams,
remember these 2 verses:-

1) Allah doesnt burden us with things that we cant bear (2:286)
2) Verify with every difficulty, there is relief (94:6)

kawan2,,,jom kito stat study,,huu,,(nape rse cm mls jer niy) :(...Allahu Rabbi..ayuh!kite perlu cemerlang demi ummah!go!go!go!basya!


rite now,,i miss u! Bila hubungan itu diberkati, jauh terasa dekat, bertemu tidak jemu, berpisahnya tidak gelisah ~:) ✿~INGATAN bertandang mengusik rasa..tertanya-tanya, apa KHABARMU di sana..kutitipkan DOA padaNYA, semoga kamu BAIK-BAIK di sana..✿~ asy_ley



(sehingga kita berjumpa lagi,,:) )


No comments: