Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 24, 2011

~Jaga aku Ya Rabb~


"Ku lihat ramai gadis cantik, gadis manja, gadis comel, gadis kaya, gadis bertudung, gadis baik dan bermacam-macam gadis di laman sosial mahupun dunia nyata, namun tidak ku terpikat pada mereka.. Ku lihat seorang gadis yang menjaga agama dan memegang erat iman dalam hatinya dan ku lihat dia malu menunjukkan tentang dirinya pada dunia sosial dan dunia nyata.. Aku jatuh cinta..."

(bicara seorang muslimin)

♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:


Aku hanyalah manusia biasa..Yang mempunyai segudang kelemahan, segudang kekurangan, segudang keresahan..Yang mempunyai perasaan biasa… Yang terkadang tidak terkawal, hilang kesabaran, dikuasai emosi dan nafsu amarah, kadang merasa kecewa dan sulit menerima kenyataan yang tidak seindah harapan.. Yang kadang merasa kesal, marah dan menangis...



Allah.. jangan bebankan sesuatu yang tak sanggup aku memikulnya
jangan beri aku perasaan yang tak mampu aku memahaminya
jangan gelapkan mata ku pada mimpi yang tak mugkin aku mencapainya
hanya pada MU Allah.. aku berserah..
untuk tiap doa dalam alunan malam ku


jaga aku ya Rabb.

♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:

2 comments:

Anonymous said...

Assalamulakum nurul, saya amy baru terbaca blog nurul.. alhamdulillah, amy sgt tertarik dgn coretan yg nurul sharing dlm blog ni... amy actually baru je dalam proses mendekati Tuhan yg ESA, setelah sekian lama hanyut dlm nikmat dunia yg sementara ini.. perubahan pertama yg amy lakukan adalah dgn menjaga solat dan syukur selepas 5 hari amy lakukan solat 5 waktu tanpa meninggalkannya, Allah s.w.t telah membuka pintu hati amy utk mula menutup mengenakan tudung. Sebelum ini 26 thn yg lepas, amy mmg langsung tidak memkai tudung dan berpakaian yg langsng tidak mencerminkan ciri2 muslimah... alhamdulillah, setelah 1 thn 5 bulan, amy masih mengekalkannya sehingga skrg.. dan tidak terasa lsg utk berpatah kembali pada amy yg lama.. skrg ini, masih byk yg perlu amy pelajari ttg ilmu agama kerana begitu lama amy hanyut... Skrg ini, amy sering melewati blog2 yg bercirikan keislaman dan sering menbuka video2 ceramah agama utk menguatkan lagi hati amy agar sentiasa dkt dgn Allah s.w.t... sebenarnya bila amy dpt merasa perubahan yg begitu indah ini, amy begitu teringin utk berkongsi dgn kwn2 yg lain tapi mungkin tidak boleh secara terus.. maybe amy boleh post kan material2 kerohanian di fb amy.. dan disbbkan itu bila membaca blog nurul, amy dpt rasakan yg coretan2 nurul ini amatlah berguna dan boleh memanfaatkan muslimin muslimah yg lain.. jadi amy amat2 berharap agar nurul tidak kisah sekiranya amy mengambil ilmu di blog nurul utk dipaparkan di ruangan fb amy ya... terasa begitu ingin berkongsi dgn yg lain2... mana tau dgn coretan nurul yg amy paparkan di fb amy, akan ada sahabat2 kita yg terbuka hati utk lebih dkt dgn yg maha Esa..mudah-mudahan.. amy sendiri pun masih lg dlm proses utk memperkuatkan hati dan mengkayakan nurani dgn ilmu2 Allah yg maha luas ini... terima kasih dgn segala coretan yg nurul share di blog nurul ini... amy hrp nurul x kisah if amy share note2 berguna dari blog nurul ke fb note amy... rasa begitu terharu ada kaum muslimah yg lain yg begitu meluahkan isi hatinya kepada yg Maha Esa di dlm blog sendiri.. amy pasti Allah s.w.t akan melindungi dan menyayangi nurul..amin... salam perkenalan dari amy dari shah alam :)

nurul farehah binti Hussin said...

wasalam,,subhanallah!sememangnya,,hati manusia itu Allah genggam,,bila2 masa,,DIA ley lepaskan,,:) awak,,sy makin takut lak,,bile baca post amy,,sy sngt kerdil,,n sgt bnyak perkara yg nurul kene baiki,,terasa kerdilnya diri niy amy,,

ya Allah,,amy,,mujurlah dosa itu tdk berbau,,jika tak,,amy pun,,xsudi nk berkawn ngn nurul:( Maha Suci Allah yg memutupi aib hambaNYA,,itulah kebesaran ALlah sgt MAHA PENYAYANG..amy,,ambillah n kongsilah apa2 yg amy rsa nk kongsi,,moga ianya jaidk saham utk nurul msa di akhirat kelak,,nurul doakn,,moga hati yg Allah bg pinjam ini akn terus menyelusuri dan mencari cinatNYA cinta yg pALING AGUNG,,,amy,,jika kita xdpt jumpe di dunia,,nurul harap sgt,,kita dpt jumpe di akhirat kelak,,di bawah naungan rahmat n kasih syg ALlah,,amin Ya Rabb.,doakn nurul,,agar nurul dpt teruskan hidup ini di atas jalanNYA,,jika dikurniakn jodoh,,doakn nurul agar dpt jadik ISTERI SOLEHAH,,n bahagia dunia n akhirat bersama pemilik kunci hati nurul,,amin2 amy,,klu xkeberatan,,ley la,,add fb nurul,,ley kita rapatkan ukhwah islamiyah niy,,teruskan thabat di jalan ALlah,, allahumma amen,,syg amy,,kerana ALLAH!:)