Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, December 12, 2010

♥ Cinta ALLAH itu Fitrah HATI ♥




Salam dan ucapan sejahtera buat antum dan antunna yang dikasihi kerana Allah. Dari Allah kita wujud di dunia ini, dan kepadaNYA jua kita akan kembali suatu masa nanti. InsyaAllah,,kerana sesungguhnya MATI itu PASTI!


Anggaplah kata-kata ini sebagai ingatan daripada saya buat renungan kita bersama. Sebagai mengambil roh daripada pesanan Allah SWT agar berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran ketika hayat masih ada.


Macm mane dengan cuti sem kali ini? Da berapa buah buku yang sudah dibaca? Dan berapa banyakkah ilmu yang sudah terpateri di dada? Hanya menanti kesungguhan dalam ber ISTIQOMAH dengan ilmu yang ada, seterusnya menyebarkannya agar dapat dibuat renungan untuk muslim di luar sana..INSYAALLAH..


Apa yang hati anda inginkan di saat ini, ketika ini, di waktu ini? Cube anda tarik nafas sedalam yang mungkin..(ha,,jangan lupe untuk menghembus semula,,hee) apakah kebahagiaan yang hati dan diri anda cari ketika ini? Atau mungkin Al-HUBB yang sedang bermain di benak fikiran…hakikatnyer…inilah yang hati anda mahukan….


~ ♥♥♥♫•*¨*•.¸ Bukankah setiap hati inginkan kasih sayang, kadilan, kekayaan, keindahan, kecantikan dan lain-lain sifat mulia dan sempurna dalam hidup ini. Ya tiada seorang manusia pun yang tidak inginkan kebaikan, kemuliaan dan kesempurnaan. Ketika dilandan kemiskinan, manusia inginkan kekayaan. Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih sayang. Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan. Sedarkah kita ketika kita inginkan semua itu, kita sebenarnya mencintai ALLAH? ♥♥♥♫•*¨*•.¸





Mengapa? Ini adalah kerana ALLAH sahaja yang memiliki segala-galanya yang kita ingini itu.



Bukankah ALLAH itu AL-GHANI, memiliki kekayaan yang diingini oleh orang miskin? ALLAH itu AR-RAHMAN yang mempunyai kasih sayang yang diidamkan oleh mereka yang terpinggir. ALLAH itu AL-ADL yang mampu memberikan keadilan yang didambakan oleh orang yang tertindas.


SUBHANALLAH!ALHAMDULILLAH!ALLAHU AKBAR!
Penuh bermakna. Jiwa tersentuh dnegan kebesaran Allah! DIA yang punya segalanya. Manusia hanya menzahirkan segala sifatnya sahaja. Sering kita alpa menilai sifat itu datangnya daripada ALLAH bukan daripada kita sendiri. Maka, jika kita mencintai dan dicintai ALLAH, kita akan memperoleh segala-galanya. MASYAALLAH! Saya pernah menghadiri kuliah tajuknya Asma’ al-Husna . memberitahu bahawa setiap nama ALLAH itu ada kelebihannya sendiri jika diamalkan dengan penuh keyakinan yang tinggi tanpa berbelah bahagi.

Sahabat-sahabat yang disygi kerana MAHABBAH yang dipinjam dr-NYA..meskipun kita bersendirian, meskipun diuji dengan kesibukan atau dengan kesenangan, diuji dengan kepayahan dan kesusahan janganlah sekali-kali kita menjauh daripada Allah. DIA Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Maka mengadulah kepadaNYA.


Pernah Malaikat berjumpa dengan Allah dan mengatakan bahawa insan sekian-sekian telah meminta pertolongan daripada-MU berkali-kali. Perkenankanlah. Namun Allah mengatakan ‘biarkanlah se insan itu terus terusan meminta daripadaKU. Kerana Aku rindu untuk mendengar keluh tangisannya…ALLAH sedikit tidak rugi jika kita meminta-minta daripadaNYA. Namun kitalah yang rugi jika tidak meminta daripadaNYA. DIA-lah yang menentukan takdir kalian. Maka seharusnya hanya pada DIA sahajalah yang layak diadukan masalah.


Kerana cinta yang hakiki inilah terjalinnya ukhwah sesama kita. Kasih sayang antara manusia itu berbahagi-bahagi dan mungkin BERAT SEBELAH. Namun hakikatnya CINTA ALLAH itu sama rata. Kitalah yang menentukan tahap kecintaan kita pada ALLAH.



Pepatah Inggeris ada menyatakan, ‘WHAT YOU GIVE , YOU WILL GET BACK.” Maka , serahkanlah sepenuh jiwa raga kita kepadaNYA. Biarkanlah DIA sahaja yang menilai tahap cinta kita dan membalasnya setimpal dengan apa yang telah kita berikan. Jika sedikit yang diberi, maka sedikitlah yang kita peroleh. Jka banyak yang diberi, maka banyaklah yang akan diperoleh.



Sesiapa yang mencari cinta-NYA sahaja yang Nampak dan merasai kemanisan bercinta dengan Allah yang Maha Agung ini.
Mudah-mudahan, segala amalan, harta dan kesenangan kita di dunia ini akan dipermudahkan oleh Allah untuk diadili pada hari pembelaan nanti.Allahumma amen..

●•٠·˙Ya Rabb..Berikanlah Cinta Sejati dihati kami,Cinta yang Agung..Sebuah cinta yang membawa kami tuk lebih mencintaiMU dan berikanlah aku PENDAMPING YG TERBAIK menuju Cinta Kasih Sutra-Mu..amen●•٠·˙

“ya Allah, permudahkanlah perhitunganku”. (Riwayat al-Hakim)

13 comments:

Anonymous said...

salam,,syauqatul iman,,enti deaktif fb ker,..patutlah ana carik fb enti,da xde..klu ley,,on la,,fb..bnyak manfaat ana belajar dr wall enti..

nurul farehah binti Hussin said...

wasalam,,ha,a...erm,insyaAllah,nnti bile evrythings fine..sy on balik..mohon tunjuk ajar juga,,syukran,,ana al fakhirah wal doifah..

Anonymous said...

tp..sebab ape,,enti deaktif? anyway..moga Allah permudahkan segala urusan enti..amin

nurul farehah binti Hussin said...

asrar qalbi:)

murabbi said...

salam ziarah..salam ukhwah dr sini..
alhamdulillah, suka baca blog saudari..
moga thabat dalam dkwah tinta..
;)
mohon letak link suadari di blog ye..

nurul farehah binti Hussin said...

syukran ys ukhti:)..insyaAllah,,satu dorongan n penguat jiwa tu,,:)..

silakan,,tafaddol,,:)..awak pelajar IPGM juga yer,,tp,,katner,,

murabbi said...

ye...
IPG KPM,MELAKA
PPISMP PA SEM3
;)
sem brapa?

nurul farehah binti Hussin said...

eh?hehe..kat sne,,ade kos PA yer,,subhanallah,,akak baru thu,,:)..erm,,insyaAllah,,akak baru thun 1,,tahun dpn,,tahun 2..:)

awak asal mlaka yer,,

murabbi said...

ha ah...sy batch pertma tuk PA
tak..sy asal perak..blajar je kat sane..
nanti, senang2..boleh sy tanye ttg subjek yg akn blajar tuk deg kat akak..sbb kat sni..sy la snior..jd..x de tmpat rjukan..bleh ye..
;)

nurul farehah binti Hussin said...

erm,,boleh jer..:)tafaddol,,,..

yeker,,em,.mai la umh akk free2 nnti:)

erm,,awak ade fb x?akk ade,,tp deaktif wat mse niy..:) erm,,rjin2lh cntct akk,,nice to know u,,sis:) salm taaruf..dik:)

murabbi said...

heeee..mlaka....arae mane??
hum....bile pulak sy nk dtg umah akak..klu time cuti pjg skit...sy blik rumah...tp x pe..ade rzki, ade la kan....
oh..
sy x de fb..ym ade la...
insyaAllah...
update blog slalu...slalu le sy ziarah ke blog akak..
uh...
klu akak ade ym..add la sy..
dr.nurul
;)
wassalam....suke knal akak juge,,

Anonymous said...

dapat byk pengisian dan manfaat dri blog akak...pengisian rohani yang mantap..

nurul farehah binti Hussin said...

terima ksih kerana sudi ziarah dik:) xdela,,ilmu pinjaman Allah niy,,:) bnyak g,,yg perlu akak pelajari") doakan akak ye:)