Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, November 3, 2010

Ketegasan Rasulullah Terhadap Maruah Wanita Islam




Pada suatu hari di zaman Rasulullah, seorang muslimah sedang termenung di atas batu. Di sekitar kawasan itu terdapat beberapa orang lelaki Yahudi. Seorang daripada mereka mendekati muslimah tersebut dari belakang secara diam. Diikatnya kain pakaian muslimah tersebut dengan tali yang bersambung ke atas pokok. Tanpa di sedari, muslimah itu turun dari batu dan kainnya terselak kerana ikatan tali tersebut.

Melihat keadaan ini, lelaki Yahudi yang lalu lalang di situ ketawa berdekah-dekah melihat gelagat muslimah yang terdedah auratnya. Berita tentang perkara ini sampai kepada Rasulullah, lalu tanpa bertangguh Rasulullah memerintahkan supaya lelaki Yahudi yang memalukan wanita muslimah itu dipancung kepalanya serta merta.

Beginilah tegasnya Rasulullah terhadap kehormatan wanita Islam. Namun hari ini kita lihat, tidak ramai ibu bapa yang mengendahkan anak-anak mereka yang bekerja dengan orang bukan Islam yang mewajibkan pakaian seragam yang mendedahkan aurat di tempat kerja. Apa pula tindakan pemimpin Islam terhadap hal-hal seperti ini?

No comments: