Tazkiyatun Nafs

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, Dia menurunkan satu rahmat daripada-Nya untuk manusia, jin, serangga dan binatang.
Dengan satu rahmat itu mereka saling berkasih sayang.

Dengan satu rahmat itu binatang buas mengasihi anaknya.

Dia menangguhkan lagi kurniaan sembilan puluh sembilan rahmat, dengan itu Dia akan merahmati hamba-Nya pada hari kiamat.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, April 9, 2011

Sejenak Dalam Tafakkur




Saudaraku,
Sudahkah kita sejenak berfikir dan merenung, bahawa begitu besar rasa kebergantungan kita terhadap apa yang tersedia di alam ini? Ketika kita hendak bernafas, yang kita perlukan adalah oksigen yang cukup untuk memenuhi paru-paru. Ketika kita hendak melihat dengan jelas, yang kita butuhkan adalah cahaya yang cukup untuk dapat menerangi objek yang ingin kita lihat. Ketika kita hendak berjalan, kita perlu landasan untuk berpijak dan melangkah, dimana daratan bersedia membentangkan keluasannya untuk kita pijak dan kita pun bukan berjalan di awang-awangan. Sungguh, semua yang kita perlukan itu bukanlah muncul dengan sendirinya, melainkan Allah SWT- lah yang telah mengadakannya dan menundukkannya untuk kita, para makhluk-Nya.


Allah SWT sudah bentangkan malam untuk kita beristirehat dan siang sebagai sarana bagi kita untuk mengais kurnia-Nya, untuk menjemput rezeki yang sudah ditetapkan-Nya. Allah tundukkan lautan, sehingga kapal-kapal besar dapat berlayar mengharungi samudera-Nya. Allah hiasi kedalamannya dengan segala keindahan luar biasa, yang membuat banyak mata terbelalak dan hati berdecak kagum, hingga sesungguhnya bibir-bibir dan hati kecil manusia tak akan mampu berbohong dan tak kuasa berucap selain pujian akan ke Maha Besaran-Nya atas keindahan segala ciptaan-Nya.

Saudaraku,
Sekiranya kita menyedari segala kebesaran Allah itu, maka sudah tentu kita akan merasa kecil dan malu. Sekiranya kita senantiasa yakin dan menyedari dalam banyak waktu, bahwa diri kita adalah hamba dan Allah SWT adalah dzat yang wajib kita sembah, maka pasti kita tidak akan mau untuk berpaling dari-Nya. Sekiranya diri kita hanya berharap rahmat dan keredhaan-Nya, maka tak akan banyak hati yang akan terluka saat dihina dan dicerca serta lari dari menuju selain kepada-Nya.
Sekiranya kita menyedari, bahawa sesungguhnya Allah senantiasa melihat kita, mendengar perkataan dan bisikan hati kita, maka sudah tentu kita akan merasa gentar juga takut sekiranya setiap perbuatan buruk kita segera ditampilkan-Nya di hadapan makhluk-makhluk-Nya. Begitu kasihnya Allah SWT, sebesar apapun keburukan diri kita, namun Dia masih bersedia menutupinya hingga kini.

~Subhanallah!mujurlah dosa itu tidak berbau,,jika tidak,,tiada siapapun yg sudi mendekati kita~,,,,,,,,:(


Ya Allah...
ampuni aku yang selalu mengeluh..
ampuni aku yang tak bersyukur atas segala nikmatMu..
ampuni atas lalaiku, yang telah sengaja meninggalkanMu hanya untuk sesuatu yang sama sekali tak penting, tak bermanfaat dan tentu saja hanya menambah dosa yang telah menambah...
Ikhlaskan aku dalam menerima semua yang telah Engkau tulis untukku kerana apa yang Engkau berikan itu selalu yang terbaik•♫♥♥



Saudaraku,
Tidakkah kita rindu untuk menggapai redha Allah semata-mata? Dalam setiap pekerjaan yang kita buat, dalam setiap perkataan yang kita ucap, dalam setiap denyutan jantung dan dalam setiap tarikan nafas kita? Tidakkah kita rindu untuk senantiasa berupaya meneladani Rasul-Nya, sebagai bahagian dari pengakuan rasa cinta kita, dimana ucapan beliau jauh dari ghibah, dari kata-kata dusta dan menghina, juga merendahkan orang lain? Tidakkah kita rindu untuk senantiasa mendapat hidayah dan petunjuk dari-Nya, di setiap jejak langkah hidup kita? Sehingga semua terarahkan dengan baik dan bermanfaat juga bermakna, bagi diri dan lingkungan, dunia dan akhirat.

Saudaraku,
Mari bersama kita luruskan niat, kita perbaiki ikhtiar dan usaha, juga tak pernah lepas bermohon dan berserah diri kepada Allah SWT agar semua hal yang kita rajut dan anyam di atas permukaan bumi ini dilakukan semata-mata kerana-Nya dan untuk mencari keredhaan-Nya.


~KEEP ISTIQAMAH WAL HAMAZAH~:)♥♥♥♥♥♥♥♥

2 comments: